winter sonata..

tittle bergerak

Monday 7 April 2014

ukhuwahfillah??


Tudung labuh disarung ke muka. Pelipis dibetulkan. Lip balm dicalit ke bibir.
"Emm comel dah." Kata laila sambil kenyit mata ke arah cermin.
Jam menunjukkan pukul 5 petang. Kasut converse merah disarung. Tangan digenggam. Kedengaran dengusan kasar keluar dari rongga hidung.
"Mana Emy ni!! Kata pukul 5. Stupidoo betul hmphh."
Bunyi tapak kaki. Tapp tapp tapp.
"Assalamualaikum!"
"Woi apahal lambat!! Lama aku tunggu. Cair make up aku!! Hmm."
"Sory la laila. Aku ingat kau taknak pergi ceramah tu. Aku baru je drive gi masjid. Tup tup kau kata kau nak datang jugak. Traffic jammed tadi. Maaf eh?" Sambil sengih tunjuk muka comel.
"Alah kau alasan ade2 je. Penat gila aku tunggu kat sini."
"Yela yela aku salah. Hm maafkan aku eh?"
"Yelah.."
"Btw, comelnya kau pakai tudung labuh yg aku bagi ni! Subhanallah." Emy rasa macam nak buat sujud syukur!

"Aku bukan nak sangat pakai KHEMAH ni. Tapi aku dengar Ilya kata ada abang abang hensem eh kat ceramah nanti? Aaaa eksaitedd nya. Dapat yg stok alim dan warak ala ala ustad huuu bahagia hidup aku!"
Deep breath. "Hmm dahlah jom gerak. Nanti lambat pulak." Emy jalan dulu sambil berdoa dalam hati supaya Allah buka pintu hati Laila agar ikhlas lillahitaala dalam melakukan semua benda.
Setibanya di perkarangan masjid, Laila berlari lari anak ke taman masjid. Sambil menjerit keriangan. Tanpa sedar, telah menarik perhatian beberapa ajnabi di sana. Ada yang berbisik bisik. Ada yang senyum mengada. Ada yang senyum mengejek. Ada yang buat derk.
"Laila.. behave sikit. Ni masjid. Ramai orang tengok."
"Alahh masjid ni tempat awam lah. Bukannya aku pakai baju tak tutup aurat. Aku tutup aurat kannn." Ujar laila sambil buat muka toya.
"Hmm jom masuk masjid."
Kelihatan Ilya dan rakan rakan gosipnya berjalan mendekati Emy dan Laila di satu sudut masjid.
"Wey Laila ke ni? Hahahaha oh myyy aku tak percayaaa! Whattt?"
"Ha-ha so funny that i forgot to laugh. Ha-ha." Bidas laila sambil jeling sekilas.
"Pakai tudung labuh baju besar gedabak tapi perangai macam dulu!! Tak payah nak hipokrit sangat la woi!"
"Jangan judge aku. Mirror yourself la." Balas Laila lagi.
Allahu akbar Allahu Akbar. Kedengaran bilal melaungkan azan Zohor.
"Laila jom kita ambil wudhu. Maaf ye ilya. Kami minta diri." Pinta Emy sambil senyum manis.
Kaki kedua dua sahabat itu lekas dibawa menuju ke tempat wudhu'. Dalam perjalanan, Laila membuang stockin dan handsocks nya sambil menyingsing lengan baju sampai atas bahu. Mata beberapa ajnabi mencuri pandang. Tertarik dengan lengan yang putih mulus dan kaki yang slim.
"Allah. Laila. Ajnabi tengok tu!"
"Eh kau jangan sibuk boleh tak? Dah dah ah nak pura2 baik. Kau ni kalau aku semua salah. Kalau orang lain semua betul! Semuanya aku je yang salah. tadi si Ilya malukan aku depan orang pun kau tak pertahankan!! Kau ni kawan jenis apa. Asyik nak cari salah aku je!!!" Tengking Laila sampai menarik perhatian ramai orang.
"Laila..." pujuk Emy.
"Dah ah kau! Aku nak berubah pun ramai yg tak suka!!! Gila kejam dunia ni."
"Laila.. orang tengok.. jom masuk dalam?" Pinta Emy perlahan.
"Stop disturbing me!! Kau bukan kawan. Tapi lawan dalam selimut!!!" Tengking Laila lagi sambil buang tudung labuh yang Emy bagi dan campakkan ke lantai. Laila terus lari keluar masjid.
"Laila.." Emy mengejar lemah dan terus pengsan.
***
"Aku tak paham kenapa si Emy ni kawan macam bukan kawan. Selalu cari salah aku!" Adu Laila pada kawan usrah yg baru ditemuinya tu.
"Emy? Yang pakai kaca mata bingkai putih dan ada lesung pipit belah kanan tu je ke?"
"Ye." Jawab Laila sambil mendengus kasar."
"Dia buat apa?"
"Dia selalu cari salah aku!!"
"Laila.. nak tahu something tak?"
Laila angkat kening tanda nak tahu.
"Dulu kan.. Emy selalu citer pasal sorang kawan dia ni. Dia kata kawan dia ni comel sangat. Kawan dia tu baik sebenarnya cuma tak tutup aurat je. Dia kata kawan dia tu bagus sangat! Dia try tutup aurat even hati dia tak rela. Even dipaksa. Even mak ayah dia bukanlah Islami sangat. Tapi dia nak try. Kitorang dgr Emy cite tu kitorang pun jadi semangat nak tutup aurat sempurna. Emy tak pernah bagitau something buruk pasal kawan dia tu."
"Dah pahal kau bagitau aku pasal kawan dia tu? Sukati dia ah nak kawan dengan sape pun." Dengus Laila kasar. Dalam hati diam dia cemburu.
"Dengar dulu.. dan beberapa hari lepas, emy text aku. Suruh jaga kau. Aku pun taktahu kenapa. Then dia pun bagitau kawan yang dia selalu cite tu kau lah. Aku macam dumbfounded."
"What?"
"Yes."
"Mana Emy sekarang?" Bertanya dalam nada ego.
"Hospital."
"Apaa?!"
"Dia akan dermakan mata dia kat mak kau."
"Huh?!"
****
"Kau tak perlu buat ni." Ujar Laila geram.
Emy senyum manis. "Boleh aku peluk kau?"
Airmata bergenang. Laila lari keluar ward.
***
Tahun lepas.
"Mak aku dah buta. Doctor kata kalau nak nampak balik kena ada orang dermakan mata." Kata Laila sambil nangis.
"Sabar Laila sabar. Hmm maybe ada hikmah?"
"Aku tak boleh pikir hikmah. Mata mak aku tu berharga. Kalau dia buta cane dia nak kerja. Cane aku nak sambung pengajian nanti?"
"Hmm." Sambil peluk Laila.
"Aku takde mak ayah. Siblings pun takde. Sedare mara lagilah. Kau takde mata mak kau je."
Diam.
"Kalau kau boleh sambung pengajian nanti kau nak buat apa?"
"Hmm aku ingat nak sambung Medic kat Mesir. Aku nak berubah. Aku nak jalani proses tarbiyah kat sana. Aku nak jadi muslimah sejati."
"Betul?"
"Hmm ye. Aku nak musafir. Kalau boleh aku nak sangat syahid kat Mesir sana.."
Sengih. Peluk ketat.
***
"Laila. Emy kata dia sayang kau. " Text dari Jannah dipandang.
Hmph.
"Laila! Emy dah takde! Jantung dia terhenti tadi!!!"
......... Airmata ...........
***
"Laila. Emy mintak maaf taw sebab tak jadi kawan yang baik untuk Laila. Emy tau Emy selalu cari salah Laila. Laila tahu kenapa? Sebab orang beriman dia selalu cari salah sendiri bukan salah orang lain. Emy nak didik Laila sikap macamtu. Tapi maybe cara Emy salah. Emy minta maaf. Emy nak masuk Syurga dengan Laila. Nanti Laila dah sambung pengajian kat Mesir. Dah jadi doctor, tolong orang lain taw? Ajak orang buat baik sesame  kalau ditakdirkan Laila syahid kat sana.. Laila carilah Emy kat Syurga nanti. Kalau takde kat Syurga.. tariklah Emy masuk Syurga sekali. Laila.. nanti bangun Qiam taw. Dah lah tu buat perangai malas nak bangun takut hantu 3 pagi ke ape ke. Bangun qiam eh? Puasa sunat hari isnin khamis jangan lupa. Jangan lupa selalu ajak orang buat baik. Emy sayang Laila. Jumpa kat Syurga sayang."
Kertas berbalut merah dibaca. Dan.. batu nisan di depan dipandang sayu. Ya Allah.. ampuni aku.
Ukhuwah Fillah?
Apa tu? Ukhuwah? Fillah?
Perhubungan kerana Allah.
Kerana Allah.
Kalau kerana Allah, maka ia membawa kita ke jalan yang lurus atau belok atau senget atau bengkok?
Betulke ukhuwah Fillah yang kita duk canang selama ni? Kalau betul mana buktinya? Kalau sayang mana buktinya? Kalau cinta mana buktinya?
"Salam Ukhuwah Fillah."
Sepatutnya sayang sayangku sekalian, bila kita berukhuwah kerana Allah. Maka bawalah jalinan ukhuwah tu sampai ke Syurga. Ke jalan yang lurus.
Ukhuwah Fillah ke kalau kawan buat dosa kita tak tegur?
Ukhuwah Fillah ke kalau selalu berburuk sangka dengan kawan?
Ukhuwah Fillah ke kalau selalu layan cite korea sesame sampai lewat solat Isya?
Ukhuwah Fillah ke kalau keluar berusrah sesame tetapi terlalu banyak benda lagha?
Betul ke Ukhuwah Fillah yang kita duk canang selama ni? Atau.. sekadar di bibir sahaja?
Tepuk dada tanya Iman.
Allah tahu apa niat kau. Kerna Allah knows what is in every heart.
Sekian sahaja Usrah kali ni. Moga Allah beri kita semua kesedaran. Berukhuwah lah kerana Allah. Ikat tali hubungan ni dan bawa tali ni sampai Syurga. Bukan sensorang tapi berjemaah.
Sayang korang Lillah. Terima kasih untuk semuanya sayang. Allah sayang kamu. Allah sayang aku. Allah sayang kita ....


credit by: ukhti  
Liyana Althaf

No comments:

Post a Comment